Lejek sprzedażowy - jak to działa?

Kategoria: Marketing Internetowy
16

jak działa lejek sprzedażowyLejek sprzedażowy to jedno z najprostszych narzędzi, dzięki któremu możesz analizować sprzedaż zarówno z poziomu jednoosobowej działalności, jak i dużej firmy. 

Jego nazwa pochodzi od kształtu wykresu przedstawiającego liczbę potencjalnych i rzeczywistych klientów podzielonych na określone kategorie, pokazujące zaangażowanie klienta w dany produkt lub usługę. Według schematu zaczyna się on od szerokiej perspektywy, która jest zawężana przez kolejne etapy sprzedaży. Prowadzi to do zmniejszenia liczby klientów do tych, którzy rzeczywiście chcą skorzystać z produktu lub usługi. Najczęściej w branżowej literaturze podaje się cztery podziały przysłowiowego lejka:

1. Kandydaci na klientów.
2. Potencjalni klienci, z którymi należy się skontaktować.
3. Potencjalni klienci, z którymi są prowadzone rozmowy.
4. Klienci.

Doprowadzenie do wyselekcjonowania spośród dość przypadkowej grupy odbiorców osób, które dokonają zakupu, odbywa się na przestrzeni kilku następujących po sobie etapów. Wśród nich wyróżnić można:

Kampanie: najbardziej rozbudowane działania, skierowane do wszystkich osób, które odwiedzą Twoją stronę firmową, profil w mediach społecznościowych, blog branżowy, etc. W ramach kampanii często wykorzystuje się różne formy reklamy (TV, prasa, radio, Internet, SEO/SEM), działania PR, Content Marketing. Musisz ustalić jakie formy reklamy najskuteczniej przyciągną grupę docelową, która Cię interesuje. Nie zrażaj się jeśli nie masz na początku satysfakcjonujących rezultatów. Dalej testu i wdrażaj nowe rozwiązania, które pomogą Ci przesunąć internautów w dół lejka sprzedażowego.

Konwersja: to działania, które pozwolą na zdobycie wiedzy o anonimowym do tej pory odbiorcy. Można to zrobić na wiele sposobów. Rezultatem końcowym musi być lista osób zainteresowana tematem. Aby osiągnąć ten cel najczęściej udostępnia się wartościowe dla danej grupy docelowej treści, w zamian za wypełnienie formularza lub rejestrację.

Generowanie leadów: na tym etapie trzeba przeanalizować pozyskane dane. Idealnie jeśli udało się pozyskać informacje wskazujące na potrzeby zakupowe odbiorcy, pozycję zawodową, zainteresowania, etc.

Sprzedaż: udało Ci się przekonać do swojej usługi lub produktu? Świetnie, ale nie zapominaj także, by zatroszczyć się o dalszy rozwój zbudowanej relacji. Spraw, by nie była to ostatnia transakcja. Dostarczaj swojemu nowemu klientowi atrakcyjne treści, informacje o promocjach i dedykowanych ofertach.